Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

Diet Rendah Glisemik

Dalang yang mendorong epidemik obesiti bulanlah lemak, sebaliknya gula, karbohidrat proses dan makanan berkanji.


DENGAN memilih makanan rendah glisemik yang tidak diproses boleh membantu proses pengurangan berat badan.


OBESITI adalah satu masalah yang serius. Sembilan daripada 10 orang dewasa manakala dua pertiga daripada populasi kanak-kanak di dunia diramalkan bakal mengalami obesiti serius menjelang tahun 2050. Keadaan ini menyebabkan kerajaan di negara-negara membangun melancarkan strategi untuk mengurangkan tahap obesiti.

Akan tetapi strategi mereka terlalu kompleks dan tidak mungkin membantu menangani epidemik obesiti.

Pada dasarnya, obesiti berpunca daripada gaya pemakanan atau diet yang tinggi kandungan gula dan karbohidrat yang telah diproses. Faktor ini merupakan pendorong utama kepada masalah berat badan berbanding pengambilan makanan berlemak.

Andainya pihak kerajaan serius untuk mengurangkan jumlah keseluruhan pengumpulan glisemik atau GL dalam diet kita seperti yang dibuktikan oleh sains, kita perlu mengurangkan pengambilan gula dan perlunya label pada makanan.

Lihatlah kenyataan ini. Bukan lemak yang mendorong epidemik obesiti tetapi gula, karbohidrat proses dan makanan berkanji.

Dengan mengehadkan pengambilan bahan-bahan ini dan memilih makanan rendah GL yang tidak diproses boleh membantu proses pengurangan berat badan.

Nasihat paling teruk yang pernah anda terima sudah tentunya ialah ‘kurangkan pengambilan lemak’.

Biarpun dengan pengurangan kalori daripada makanan berlemak sebanyak 42 hingga 34 peratus dalam tempoh tiga dekad kebelakangan ini, epidemik obesiti di Amerika Syarikat (AS) tidak menunjukkan sebarang perubahan.

Sebaliknya, kira-kira 45 peratus daripada keseluruhan populasi di negara itu dijangka menjadi obes menjelang tahun 2025.

Satu kaji selidik baru-baru ini mendapati, mereka yang obes atau mempunyai berat badan berlebihan mampu mengurangkan lebih banyak berat badan menerusi diet rendah GL dan memperlihatkan paras lemak yang lebih baik berbanding mereka yang mengamalkan diet konvensional.


pengambilan sebiji epal bersama beberapa biji badam sudah memadai.


Kajian yang dipetik daripada Cochrane Database of Systematic Reviews telah membandingkan hasil penemuan enam ujian rekaan khas yang menunjukkan perbezaan antara diet konvensional dengan diet rendah GL berdasarkan pengurangan kalori.

Jisim badan, jumlah keseluruhan jisim lemak, indeks jisim tubuh (BMI), jumlah kolesterol baik dan kolesterol buruk menunjukkan pengurangan signifikan dalam kumpulan yang menerima diet yang dikawal sumber kalorinya.

GL adalah berbeza daripada GI. GL adalah ukuran tepat mengenai berapa banyak makanan yang meningkatkan kandungan gula dalam darah dan betapa pantasnya gula tersebut dibebaskan dalam makanan. Ia juga menunjukkan jumlah kandungan gula dalam makanan dan itulah kuantiti ‘karbohidrat bersih’ sebagaimana yang ditekankan dalam diet Atkins.

Anda perlu mengehadkan pengambilan harian sehingga tiga hidangan 10 GL dan dua hidangan snek 5 GL untuk melangsingkan badan.

Pengambilan makanan yang betul secara kerap boleh membantu mengekalkan kandungan gula dalam darah pada tahap yang seimbang. Justeru, inilah kunci kepada kejayaan mengurangkan berat badan.

Hidangan makanan yang berGL boleh terus dikurangkan menerusi pengambilan protein dan karbohidrat. Dengan mengambil sebiji epal apabila anda lapar atau bersama beberapa biji badam sudah memadai.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...