Dikuasakan oleh Blogger.
RSS
Container Icon

Mengamalkan Diet Seimbang


TEH tarik rasanya hebat tetapi itu tidak bermakna seseorang perlu minum satu gelas penuh.



SETIAP individu pasti mengimpikan bentuk badan yang langsing, segak dan menawan. Ini kerana bentuk badan sebegini, membolehkan kita bebas untuk bergaya dan menyarungkan pelbagai koleksi pakaian yang ditawarkan di pasaran.

Bagi mereka yang bertuah memiliki bentuk badan yang diinginkan mungkin tiada masalah untuk anda melaram dengan baju baru dan cantik.

Tetapi, bagaimana pula bagi golongan yang berbadan besar? Mereka bukan sahaja terpaksa memilih baju yang bersesuaian malah kadang-kala tidak berpeluang untuk memilih.

Meskipun masyarakat sentiasa memuji dan memandang tinggi golongan berbadan langsing, tapi tahukah anda bahawa bukan semua individu berbadan kurus, mempunyai kesihatan yang baik.

Kadang-kala untuk kelihatan kurus dan mengekalkan bentuk badan, mereka sanggup berlapar dan hanya menikmati makanan dalam kuantiti sedikit. Sebagai contoh, hanya mengambil sebiji epal, beberapa keping biskut dan meneguk air putih setiap hari.

Situasi ini dapat dilihat dalam kalangan selebriti dan model antarabangsa seperti Tara Reid, Nicole Richie, Mary Kate Olsen, Kate Moss dan Victoria Beckham.

Laman web Staralicious pernah melaporkan mengenai kesihatan dan anekrosia yang dihadapi oleh Nicole Richie ketika menghadiri Majlis Anugerah MTV. Nicole kelihatan begitu kurus kerana mengalami masalah pemakanan.

Apabila mendapati masalah penurunan berat badannya semakin tidak terkawal, Nicole mengambil keputusan menjalani rawatan di pusat pemulihan. Ini bertujuan mendapatkan penjagaan dan pemakanan yang teratur.

Sementara itu, Pembantu Profesor Perubatan Dalaman, Pusat Perubatan Southwestern, Amerika Syarikat, Dr. Margo Denke menjelaskan, diet seimbang perlu mengandungi sumber-sumber utama seperti karbohidrat, kalori, protein dan lemak.

"Kombinasi sumber utama dapat membekalkan diet yang seimbang sekali gus memastikan individu mendapat nutrien yang berkhasiat," katanya.

Tiada salahnya bagi seseorang berusaha mengurangkan berat badan, tetapi ia perlu mengikut sistem yang betul.



BUAH-BUAHAN memang baik untuk diet yang seimbang.


Laman web netdoctor.com, menasihatkan supaya individu tidak seharusnya mengamalkan diet yang terlalu drastik dan melakukan senaman yang teruk.

Sebagai contoh, jika sebelum ini anda tidak bersenam dalam tempoh yang lama, jangan terus berlari jauh atau melakukan senaman berat di atas treadmill.

Ini kerana ia boleh mendatangkan kecederaan dan menurunkan tahap kecerdasan anda pada masa yang akan datang.

Seharusnya, anda membuka 'menu diet' dengan mengamalkan beberapa tip. Antaranya, melakukan senaman berjalan kaki selama 20 minit sehari. Mungkin anda boleh melakukan aktiviti ini ketika waktu rehat atau selepas pulang dari pejabat atau kuliah.

Jangan sesekali meneguk minuman yang mengandungi alkohol. Bertukarlah dengan menikmati air buah segar dan banyakkan minum air putih.

Selain itu, hindari makanan manis dan snek seperti coklat dan kek. Sebaliknya memilih makanan sihat (buah, sayur, ayam atau ikan). Begitu juga, kurangkan sapuan mentega atau mayonis yang mengandungi lemak berlebihan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 ulasan:

ieda berkata...

good info dik ..

best2 .. terliuq sat tgk strawberyy tuh ... segarrr

Azreen berkata...

hehe...memang nampak sedap kan..nyum...nyum..

neezareef berkata...

hai reen..kembali blogging...

norhasniza berkata...

selamat berkenalan..nak tips turunkan berat bdn leh?sy pun 69kg dan pendek hehe
lawat la hanisofia.blogspot.com

farra berkata...

hii...tips yg bgus..tp still ade alternatif bleh dibuat utk slim..mcm i..i ade try produk nie..n stakat nie i try..dlm 2 mggu i trun 5kg...n skrg i still mkn produk nie coz bnyk lg berat yg i nk kurg kn..so sape2 yg nk slim n nk cube produk yg i ambil nie..sila la visit blog i..http://farrahpm.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...